نقش گواهینامه تأیید صلاحیت کار در انتخاب پیمانکاران

ما سعی داریم در این مقاله صفر تا صد نحوه اخذ گواهینامه صلاحیت اداره کار از مدارک مورد نیاز تا پیگیری جهت صدور گواهینامه را برای شما شرح دهیم. اگر شما متقاضی اخذ گواهینامه صلاحیت از اداره کار هستید با مطالعه این مقاله می‌توانید به درستی مسیر پیش رو تا دریافت این گواهینامه صلاحیت اداره کار را طی نمایید.

در این مقاله به این موضوعات خواهیم پرداخت:

• گواهینامه تأیید صلاحیت پیمانکاری چیست؟
• چه سازمان‌ها و شرکت‌هایی می‌توانند اقدام به اخذ گواهینامه صلاحیت اداره کار نمایند؟
• مدارک مورد نیاز جهت اخذ گواهی صلاحیت از اداره کار چیست؟
• روند اخذ گواهینامه تأیید صلاحیت پیمانکاری چگونه است؟
• مدت زمان اخذ گواهینامه صلاحیت اداره کار

گواهی تأیید صلاحیت پیمانکاری چیست؟

گواهی تأیید صلاحیت پیمانکاری(صلاحیت کار) با گواهینامه صلاحیت پیمانکاران که از سازمان برنامه و بودجه صادر می‌شود، همچنین با گواهینامه تأیید صلاحیت ایمنی پیمانکاری متفاوت است. گواهی نامه تأیید صلاحیت پیمانکاری توسط اداره کار برای شرکت‌های متقاضی که واجد شرایط هستند صادر خواهد شد.

شرکت‌ها توسط دولت به دو دسته تقسیم می‌شوند:
دسته اول شرکت‌های فنی مهندسی
دسته دوم شرکت‌های خدماتی بازرسی

شرکت‌های فنی مهندسی باید توسط سازمان برنامه وبودجه کشور تأیید صلاحیت شده و بعد از آن گواهینامه رتبه اخذ می‌کنند. رتبه توسط برخی افراد، گواهینامه صلاحیت پیمانکاری و یا گرید نامیده می‌شود.
تأیید صلاحیت شرکت‌های خدماتی یا صلاحیت کار، تأییدیه‌ای قانونی است که بر کلیه شرکت‌های پیمانکاری در حوزه خدماتی می‌باشد و باتوجه به زمینه‌های فعالیت شرکت، می‌توانند دریافت کنند.
کلیه‌ی شرکت‌های پیمانکار در سراسر ایران ملزم به داشتن گواهینامه تأیید صلاحیت ایمنی پیمانکاران از اداره کار جهت شرکت در مناقصات می‌باشند. یکی از پیش نیاز‌های ضروری جهت اخذ گواهینامه تأیید صلاحیت ایمنی پیمانکاران، برای شرکت‌های پیمانکار در حوزه خدماتی، ارائه گواهینامه تأیید صلاحیت شرکت‌های خدماتی از اداره کار محل ثبت شرکت می‌باشد.

شرکت‌های پیمانکار متقاضی گواهینامه باید توسط اداره کار استان خودشان (استانی که آدرس ثبتی اساسنامه و یا در آخرین روزنامه تغییر آدرس درج شده است) اقدام به بارگذاری مدارک در سامانه اداره کار کرده و باید از همان اداره کار، پیگیر پرونده باشند تا احراز صلاحیت توسط بازرس اداره کار صورت گیرد و در نهایت احراز صلاحیت پیمانکار توسط کمیته فنی، تشخیص داده شود و گواهینامه تأیید صلاحیت پیمانکار صادر شود.

اعتبار گواهینامه تأیید صلاحیت پیمانکاری دو ساله بوده و متقاضیان موفق شده به اخذ این گواهینامه باید هر دو سال اقدام به تمدید نمایند. برای تمدید گواهینامه تأیید صلاحیت پیمانکاری باید تمامی مدارک به روز و بارگذاری شده و مجدداً در سامانه بارگذاری شوند.

اگر حداقل یکی از فعالیت‌های مرتبط با حوزه‌های خدماتی که در هفت رسته‌ی کلی دسته‌بندی گردیده‌اند در موضوعات اساسنامه شرکت و یا در آگهی تغییرات موضوع بیان شده، شرکت پیمانکار می‌تواند جهت دریافت گواهینامه تأیید صلاحیت خدماتی خود اقدام نماید.

دسته‌بندی ارائه شده جهت فعالیت شرکت‌ها در حوزه خدمات و پشتیبانی:

کد ۱: امور حمل و نقل شامل رانندگی و اداره امور نقلیه. چنانچه حوزه فعالیت سازمان شما جابجایی نیروی کار شرکت‌ها و یا به طور کلی حمل و نقل درون شهری و بین شهری است، و این موضوع در اساسنامه شما ثبت شده باشد، شما می‌توانید اقدام به اخذ گواهی نامه تأیید صلاحیت پیمانکاری نمایید.

کد ۲: تعمیر و نگهداری شامل تعمیر و نگهداری تجهیزات و وسایل اداری به غیر از امور رایانه، خدمات فنی خودرو

کد ۳: امور مربوط به آشپزخانه، کیترینگ، رستوران، بوفه، پخت و پز غذا، پخش غذا در سازمان‌ها، سالن داری و مهمان‌پذیری است و نیاز دارید با سازمان‌ها، بیمارستان‌ها و در کل شرکت‌های برای تأمین غذای نیروی سازمانی وارد قرارداد شوید، شما باید اقدام به اخذ گواهی صلاحیت از اداره کار نمایید.

کد ۴: خدمات عمومی نظیر اموز نظافتی، نامه‌رسانی، امور آبدارخانه، خدمات تلفنی، پیشخدمتی، پیمانکارانی که توسط نیروی انتظامی مجوز فعالیت در حوزه نگهبانی، پارکبانی و انتظامی دریافت کرده و موضوع فوق در اساسنامه ثبت شده باشد، می‌توانند برای حضور در مناقصات توسط اداره کار اقدام به اخذ گواهی صلاحیت از اداره کار نمایند.
نکته مهم اینکه آیا شما یک شرکت هستید که برای سازمان‌ها نیروی انسانی تأمین می‌کنید؟ شما برای حضور در مناقصات باید توسط اداره کار احراز صلاحیت شوید. این موضوع یعنی تأمین نیروی انسانی باید در اساسنامه شما ثبت شده باشد.
خدمات عمومی می‌تواند شامل کلیه خدماتی شود که پیمانکاران برای منفعت عموم جامعه انجام می‌دهند. خدمات طراحی و دکوراسیون جزء خدمات عمومی می‌باشد. بنابراین اگر در موضوع اساسنامه کلمه “انجام کلیه خدمات عمومی” درج شده باشد، شما می‌توانید اقدام به اخذ گواهی صلاحیت از اداره کار در رتبه خدمات عمومی نمایید.

کد ۵: خدمات فضای سبز شامل: بازیافت، نگهداری از فضای سبز شهری و بین شهری، خدمات باغبانی و نگهداری فضای سبز، تفکیک زباله از مبداء و در کل نگهداری از فضای سبز و خدمات عمومی نظافتی شهری است.

کد ۶: چاپ و تکثیر شامل: صحافیف غلط گیریف حروفچینی، چاپ، تکثیر، تبلیغات، چاپ و تکثیر و در کل در حوزه رسانه است و نیاز دارید با سازمان‌ها وارد قرارداد شوید، شما باید اقدام به اخذ گواهی نامه تأیید صلاحیت پیمانکاری نمایید.

کد ۷: امور بهره‌برداری از تأسیسات، چنانچه حوزه فعالیت شما در اساسنامه ثبتی تعمیر و نگهداری از تأسیسات ساختمانی، اداری، تعمیر و نگهداری ماشین آلات صنعتی و اداری است شما باید در گروه تعمیر و نگهداری توسط اداره کار احراز صلاحیت شوید و گواهی نامه تأیید صلاحیت پیمانکاری اخذ نمایید.
نکته مهم اینکه باید کلماتی همانند ساختمان، اداری، ماشین آلات اداری و ماشین آلات صنعتی بعد از کلمه تعمیر و نگهداری در اساسنامه ثبت شده باشد.

چنانچه حوزه فعالیت شما آسانسور و یا پله برقی است و مجوز ساخت، مونتاژ یا بهره وری از وزارت صمت دارید، سازمان شما می‌تواند اقدام به اخذ گواهینامه صلاحیت اداره کار نماید.

شرکت‌های پیمانکار که در حوزه‌های نام برده شده فعال هستند و در اساسنامه یک یا چند حوزه نام برده شده، ذکر شده است، می‌توانند توسط اداره کار اقدام به دریافت گواهی نامه تأیید صلاحیت پیمانکاری نمایند. نکته مهم اینکه برخی از شرکت‌ها صرفاً یک اساسنامه دارند و محلی برای امور اداری شرکت مشخص نکرده و یا لیست بیمه‌ای ندارند. این شرکت‌ها را به طور کلی شرکت کاغذی هستند و این شرکت‌ها نمی‌توانند برای اخذ گواهینامه صلاحیت اداره کار اقدام نمایند.

گواهی صلاحیت کار-وزارت کار-اداره کار-صلاحیت کار پیمانکاران- نی نی سایت

پیش نیاز‌های مهم جهت اخذ گواهینامه تأیید صلاحیت شرکت‌های خدماتی:

• شرکت‌های مشمول باید دارای دفاتر قانونی مورد تأیید وزارت امور اقتصادی و دارایی باشند.
• ارائه طرح طبقه‌بندی مشاغل جهت دفتر مرکزی و کلیه پروژه‌های جاری
• ارائه لیست حقوق و بیمه و واریزی‌ها مطابق با تعرفه اداره کار در سال جاری
• شرکت در دوره ۳۶ ساعته و کلیه دوره‌های تخصصی متناسب به موضوعات اساسنامه (کلیه اعضای دارای حق امضا)
• ارائه برگه مفاصاحساب و یا نامه تحویل موقت پروژه‌های خاتمه یافته
• داشتن دفتر مرکزی با متراژ حداقل ۲۰ مترمربع با سندیت تجاری یا اداری
• ارائه اجاره نامه معتبر دارای کد رهگیری در صورت استیجاری بودن ملک
• احراز هویت شرکت و نفرات
• ارائه لیست بیمه (حداقل یک نفر)
• کسب حداق امتیاز لازم جهت دریافت رتبه ۱ تا ۷ در زمینه‌های خدماتی
• مدرک تحصیل مدیر زیر دیپلم نباشد
• در صورت فعالیت در حوزه نگهبانی نیاز به دریافت مجوز معتبر از مراجع ذی صلاح دارید
• توان مالی مناسب از نظر اجرای تعهدات و امکانات و تجهیزات ویژه کار

مراحل اخذ گواهینامه صلاحیت شرکت‌های خدماتی:

• احراز هویت شرکت و نفرات
• پیاده‌سازی طرح طبقه‌بندی مشاغل با توجه به تعداد نفرات (می بایست طرح طبقه‌بندی شرکت در سال جاری توسط مشاوران مورد تأیید اداره کار پیاده‌سازی شده و مورد تأیید اداره کار قرار گیرد. )
• تهیه مدارک مورد نیاز جهت امتیاز‌آوری و بارگذاری در سامانه
• واریز ماده ۱۵۴ قانون کار
• ثبت نام از طریق سامانه‌ی tsk.mcls.gov.ir و تشکیل پرونده در یکی از انجمنهای خدماتی
• بازرسی از دفتر مرکزی توسط بازرس انجمن خدماتی
• بازرسی از دفتر مرکزی توسط بازرس اداره کار
• کمیته تأیید صلاحیت اداره کار

در صورت وجود هرگونه نقص و یا اعلام بازخورد از طرف انجمن خدماتی یا اداره کار بر روی پرونده شما، نتایج از طریق پیامک اطلاع‌رسانی خواهد شد همچنین شرح دقیق اطلاعات و نتایج پرونده را می‌توان از طریق مراجعه به کارپوشه شرکت ملاحضه نمایید.

دوره ۳۶ ساعته تأیید صلاحیت و رتبه‌بندی شرکت‌ها:

این دوره به عنوان یک دوره ۳۶ ساعته جهت اخذ گواهینامه تأیید صلاحیت شرکت‌های خدماتی تعریف گردیده است. اطلاعات این دوره به صورت فایل تصویری و همچین بصورت فایل .pdf در اختیار متقاضیان محترم قرار خواهد گرفت و پس از آن فرد در آزمون که بصورت آنلاین برگزار می‌شود شرکت کرده و در صورت قبولی، گواهینامه را دریافت خواهند کرد.

در صورت عدم قبولی یا بروز هرگونه مشکل در زمان شرکت در آزمون، ۴ بار فرصت تجدید آزمون را خواهید داشت. مدت زمان هر آزمون ۲۰ دقیقه می‌باشد.

دوره‌های تخصصی تأیید صلاحیت:

نکته مهم اینکه هر یک از ۷ رسته فعالیت‌های شرکت‌های خدماتی دارای دوره آموزشی مجزا به خود می‌باشد. چنانچه شرکت در هر یک از کد‌ها مطابق با موضوعات اساسنامه خود قصد دریافت رتبه دارد، باید تمامی نفرات دارای حق امضا را در تمامی دوره‌ها ثبت نام نماید.

ما، با داشتن تجربه‌ای ۱۰ ساله در زمینه اخذ مجوز صلاحیت کار و تأیید صلاحیت ایمنی پیمانکاران قادریم شما را در این راستا همراهی نماییم.

مزایای ما:
• ارائه کلیه خدمات لازم در راستای ثبت نام و اخذ گواهینامه تأیید صلاحیت شرکت‌های خدماتی
• کاهش زمان مورد نیاز جهت دریافت گواهینامه صلاحیت شرکت‌های خدماتی
• ارائه نکات لازم جهت قبولی در آزمون ۳۶ ساعته مدیران و همچنین دوره‌های تخصصی
• معرفی کارشناسان مورد تأیید اداره کار جهت اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل

 

جهت هماهنگی دریافت مجوز صلاحیت کار پیمانکاران با ما در ارتباط باشید.

09357985571  –  02186074489